11. 6. 2012
Složité mostní konstrukce v NX ve firmě Ing. A. Pechal, CSc.
Rozhodli jsme se představit jednoho ze zákazníků CAD systému NX, který se vymyká běžné představě o použití 3D CAD systému. Firma Ing. Antonín Pechal, CSc. potvrzuje univerzálnost použití tohoto software. Rozhovor o nasazení CAD systému NX jsme vedli s Ing. Davidem Francem, který zastává ve firmě Ing. Antonín Pechal, CSc. pozici zástupce ředitele pro zahraniční zakázky.
Pane Franci, mohl byste představit firmu Ing. Antonín Pechal, CSc. a přiblížit obor působnosti této společnosti?
Firmu založil v roce 1990 majitel a ředitel firmy Ing. Antonín Pechal, CSc. Firma se zpočátku zabývala prohlídkami mostních konstrukcí a přepočty stávajících ocelových a betonových mostů. Postupně se však firma rozrůstala a rozšířila svoji činnost na projektování mostních a silničních staveb. Naší specializací jsou zejména projekty ocelových a ocelobetonových spřažených mostních konstrukcí. Část kapacity firmy se věnuje také zpracování výrobních výkresů pro celové mostní konstrukce. Mimo projektování a zpracovávání výrobních výkresů také zajišťujeme odborný dohled investora. Nejvýznamnější zakázkou v této oblasti byla pro nás činnost odborného dohledu investora na ocelových konstrukcích mostů na dálnici D47 v okolí Ostravy.
Na kterých významných projektech se vaše firma ještě podílela?
V naší firmě bylo vyprojektováno několik mostních konstrukcí, které obdržely ocenění Ministerstva dopravy "Mostní dílo roku" nebo ocenění "Stavba Jihomoravského kraje". Mezi významné projekty, které jsme zpracovali v naší firmě kompletně, nebo pro které jsme projektovali ocelovou nosnou konstrukci, patří následující mosty: Most přes Vltavu v Kamýku nad Vltavou (Mostní dílo roku 1999), most přes řeku Labe v Litolu (Mostní dílo roku 2001), železniční most na trati Děčín - Oldřichov přes dálnici D8 (mostní dílo roku 2002), lávka přes Brněnskou přehradu pod hradem Veveří (stavba Jihomoravského kraje 2003, Mostní dílo roku 2003), železniční most v Krasíkově (Mostní dílo roku 2004) a hraniční most na dálnici D8 (Mostní dílo roku 2006).
Co Vás vedlo k nasazení NX ve vaší firmě?
Již delší dobu spolupracujeme s předním německým výrobcem ocelových konstrukcí. V minulosti jsme pro tuto firmu zpracovali výrobní výkresy pro několik mostních konstrukcí "klasickým" způsobem v SW Autocad. Jako příklad mohu uvést nedávno otevřený most přes Lochkovské údolí na obchvatu Prahy. Náš obchodní partner se snaží do výroby zavést pokročilé technologie, aby zvýšil produktivitu a byl schopen vyrobit ty nejsložitější ocelové konstrukce. Pro ocelové mostní konstrukce vyhodnotil jako nejvýhodnější nasadit NX, a to jak pro podporu vlastní výroby a montáže,tak pro tvorbu výrobních výkresů. K nasazení NX jsme tedy vlastně byli donuceni, abychom byli schopni splnit požadavky našeho náročného obchodního partnera.
NX používáte od roku 2010, kolik projektů jste od té doby realizovali v NX? Předpokládám, že vzhledem ke složitosti konstrukce zabere každý projekt hodně času.
V současnosti dokončujeme výrobní výkresy pro náš první velký projekt v NX. Jedná se o geometricky velmi náročnou nosnou ocelovou konstrukci obloukového mostu ve městě Nijmegen v Holandsku. Celková hmotnost je cca 5.800 t, rozpětí oblouku je 285 m. Pro začátek to byl velmi náročný projekt a po celou dobu jsme se vlastně průběžně učili s NX pracovat, abychom byli schopni odevzdat výrobní výkresy v požadované kvalitě. Myslím si, že se nám podařilo tento náročný úkol zvládnout a výroba a montáž mostu je momentálně v plném proudu. V současné době připravujeme další projekt, který je pro nás znovu velkou výzvou,a to zejména svým objemem. Jedná se o výrobní výkresy ocelového mostu přes fjord u města Sundsvall ve Švédsku. Celková hmotnost ocelové konstrukce mostu činí asi 23.500 t a délka ocelové konstrukce je 1420 m. Při těchto rozměrech již narážíme na prostorová omezení NX a musíme sestavu mostu skládat z několika nezávislých částí.
Jaký software se běžně používá pro konstrukci mostů?
Pro výrobní výkresy ocelových konstrukcí pozemních staveb existuje několik úspěšných 3D programů (např. Tekla). Nasazení těchto automatizovaných 3D SW pro výrobní výkresy ocelových mostních konstrukcí je však problematické – geometrie mostů je téměř vždy definována obecnou 3D křivkou nivelety a tyto SW pro pozemní stavby si s takto velmi obecně definovanou geometrií umí poradit pouze s obtížemi. Proto jsme až donedávna všechny výrobní výkresy ocelových mostů zpracovávali v programu Autocad, kde většina činností probíhala pouze ve 2D. Obecně nasazení 3D programů pro výrobní výkresy ocelových mostních konstrukcí je dosud spíše výjimkou.
Ve kterých fázích vývoje používáte NX? Můžete přiblížit, jak takový most vůbec vzniká?
My využíváme v současnosti NX pro výrobní výkresy ocelové konstrukce mostu, které vznikají na základě realizačního projektu mostu. Dovedu si do budoucna představit, že bychom využili NX i pro projekční práce geometricky složitých konstrukcí. Model mostu pro výrobní výkresy je velmi obsáhlá sestava, která obsahuje řídící geometrii celého mostu a jednotlivé montážní díly, které jsou pak složeny z jednotlivých položek (samostatných ocelových dílů). Náš obchodní partner má již jednoznačně definovány požadavky na stavbu modelu, na obsah výrobních výkresů a na export CAM a NC dat. Snahou je co nejvíce omezit, aby příprava výroby musela naše podklady jakkoliv upravovat. Současně námi vytvořený 3D model je dále využíván v přípravě montáže mostu - slouží jako podklad pro modelování a výkresy pomocných konstrukcí pro montáž.
Jaké výhody má pro vás konstrukce ve 3D oproti 2D, je možné srovnat práci ve 2D a 3D?
Práce ve 3D umožňuje zpracovat geometricky velmi složité konstrukce. Jako příklad mohu uvést výrobní výkresy pro most ve městě Nijmegen. Zpracovat výrobní výkresy na tento most "klasicky" s využitím 2D by snad ani nebylo možné. Práce ve 3D však s sebou přináší vysoké nároky na konstruktéry, musí mít velmi dobrou prostorovou představivost a geometrické znalosti, aby byli schopnisprávným způsobem postavit stavbu modelu. Celý způsob myšlení při práci ve 3D je odlišný od tvorby výrobních výkresů klasickým způsobem. Drobné dodatečné úpravy výrobních výkresů je však jednodušší provést ve výrobních výkresech zpracovaných klasicky ve 2D. Máme zkušenost, že zapracovat tyto opravy do výrobních výkresů vytvořených v NX nás stojí více času, protože změna často zasáhne do stavby modelu a nelze ji pouze jednoduše opravit ve výkresovém prostoru.
Děkujeme za rozhovor a přeji Vám mnoho úspěchů v dalších projektech.